Tuesday 23 September 2014

Jeffery saman portal ‘tuntutan Sabah’

Persepsi dicipta oleh wawancara bahawa dia menyokong rakyat Sabah berkongsi negara mereka dengan pihak yang berkaitan dengan Kesultanan Sulu yang tidak lagi wujud.

KOTA KINABALU: Ahli Dewan Undangan Negeri Bingkor Jeffrey Kitingan telah mengesahkan bahawa beliau akan memfailkan saman malu terhadap sebuah portal berikutan kenyataan yang tersirat yang tidak dibuat olehnya semasa temu bual dengannya mengenai tuntutan ke atas Sabah. http://suarasabah.com/kita-boleh-kongsi-sabah-dengan-sultan-sulu-dr-jeffrey/

Beliau juga akan membuat laporan polis.

“Saya tidak pernah menggunakan perkataan ‘kongsi’ dalam temu bual pendek itu,” kata Jeffrey yang juga ketua Star Sabah. “Saya boleh menghasilkan seorang saksi yang berada di pejabat saya ketika temu bual itu telah dilakukan.”

“Ini adalah satu percubaan untuk menjatuhkan reputasi saya pada ketika isu penentuan sendiri sedang hangat.”

Beliau merujuk kepada persepsi yang dicipta oleh wawancara bahawa dia menyokong rakyat Sabah berkongsi negara mereka dengan pihak yang berkaitan dengan Kesultanan Sulu yang tidak lagi wujud. Dia mahu laporan itu ditarik balik.

“Lihatlah soalan di mana perkataan ‘kongsi’ telah digunakan dan baca jawapan saya dengan baik. Adakah saya menjawab soalan?” dia bertanya. “Adakah ianya berkaitan? Tidak! Persoalannya adalah tentang keselamatan dan pencerobohan dan tuntutan Sulu.”

Beliau berpendapat bahawa artikel berkenaan adalah percubaan untuk mengancam penyokongnya bahawa perjuangan untuk penentuan sendiri adalah berbahaya dan juga sia-sia. Jeffrey mencatatkan jawapan di sini.

Jeffrey mengulangi bahawa beliau telah ditanya semasa temu bual mengenai aspek keselamatan umum di Sabah, dan pencerobohan Kampung Tanduo tahun lepas.

“Soal berkongsi Sabah dengan Kesultanan Sulu tidak pernah dibangkitkan,” katanya. “Jika ia dibangkitkan, saya tidak akan bersetuju.”

Artikel ini sejak Ahad telah dikongsi oleh Group Facebook Sabah Sarawak Keluar Malaysia yang dikendalikan oleh Doris Jones, aktivis hak Borneo yang berpangkalan di UK.

Walau bagaimanapun, cubaan untuk mengakses laporan itu mendapat maklum balas “Not Found” kecuali untuk pautan dalam cache Google. Visual boleh dilihat di sini.

Dalam laporan dalam talian itu terdapat persoalan yang disengajakan mengenai tuntutan Sabah dan nampaknya mengemudi Jeffrey dalam satu arah tertentu.

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...