Tuesday 23 September 2014

PBB Menggesa Kerajaan Malaysia Memansuhkan Akta Hasutan

Bangsa-Bangsa Bersatu hak asasi manusia pejabat hari ini menggesa pihak berkuasa Malaysia untuk segera menghentikan penyiasatan dan pendakwaan di bawah undang-undang 1948 yang dibendung kebebasan bersuara dan kebebasan bersuara di Selatan -timur negara Asia.

"Kita bimbang tentang kenaikan baru-baru ini penggunaan Akta Hasutan 1948 untuk menangkap dan mendakwa orang untuk ungkapan aman mereka berpendapat di Malaysia," jurucakap Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Hak Asasi Manusia, Rupert Colville , berkata di Geneva.

Sejak awal Ogos , sekurang-kurangnya 19 orang, termasuk pemimpin agama , pelakon masyarakat sivil , ahli-ahli politik pembangkang dan aktivis , seorang profesor universiti dan seorang wartawan telah didakwa atau diletakkan disiasat kerana hasutan , menurut Pejabat High Commissioner.

Baru-baru ini , siasatan telah dibuka terhadap Edmund Bon, hak asasi manusia dan peguam perlembagaan, untuk komen dalam rencana mengenai penggunaan undang-undang dengan perkataan "Allah", yang mengkritik sekatan semasa ahli-ahli kumpulan-kumpulan agama yang lain menggunakan istilah .

PBB pejabat hak berkata ia juga bimbang bahawa pihak berkuasa di Malaysia sewenang-wenangnya menggunakan Akta Hasutan untuk mendiamkan suara-suara kritikal.

Akta ini adalah "terlalu luas dan tidak menggariskan kriteria yang jelas untuk hasutan," Encik Colville berkata bercakap bagi pihak OHCHR .

"Kami menyeru kerajaan untuk segera memulakan kajian semula yang dijanjikan Akta dan untuk memansuhkan atau meminda ia selaras dengan obligasi hak asasi manusia antarabangsa. "

Source:

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...